Blæsere

Indhold:

1. Baggrund og motivation

2. Udbredelse

3. Vejledning og øvelser

4. Links

Didgeridoo

Glaspuster

Udbredelse

Balkanmusik
Som sagt hørte jeg første gang om cirkulær vejrtrækning i forbindelse med balkanmusikken. Der er ingen tvivl om at der er tale om inspiration fra den tyrkisk-arabiske kultur. De instrumenter, der benytter teknikken, zurna (en oboskalmeje der også kendes som surla, zurla og en række andre navne) og kaval har rødder i denne kultur. Den arabiske nei er nært beslægtet med kavalfløjten i opbygning, greb og blæsemåde.

Australien
Næste gang jeg oplevede fænomenet selv, var til en koncert i Købenavn omkring 1984 med to australske musikere, der improviserede på didgeridoo. De australske aboriginals har perfektioneret teknikken, og cirkulær vejrtrækning er her en fast og uundværlig del af spilletek-nikken. De fleste demoer og vejledninger om circular breathing på You Tube er faktisk udarbejdet af og for didgeridoo-spillere.

Jazz
Jeg har læst, at Circular Breathing var et yndet indslag ved tidligere tiders jazzkoncerter. Det var f.eks. et fast indslag ved Ellington-koncerter, hvor saxofonisten Harry Carney var mesteren.

Senere har jeg erfaret, at forskellige moderne jazzmusikere har tilegnet sig teknikken og buger den kreativt på saxofon, trompet og fløjte.

Klassisk musik og avantgarde
Teknikken har så vidt jeg ved ikke nogen lang historie i den klassiske musik. Da jeg gik til fløjteundervisning i 60'erne og 70'erne, hørte jeg ikke noget om det. Jeg ved ikke nøjagtigt, hvornår det tog fart, men da jeg begyndte at søge på nettet, opdagede jeg, at udviklingen er gået stærkt i de senere år.

Flere konservatorier i Europa kan undervise i det, og blandt nyuddan-nede musikere kan det være en konkurrenceparameter, ligesom det nærmest er et krav i visse moderne værker.

Det bruges i hvert fald seriøst af visse musikere på klarinet, fagot, trompet og tværfløjte. Se f. eks. videoerne på YouTube under Links. Jeg formoder, det også bruges på obo - det er i hvert fald nærliggende.

Sangere?
Eftersom sangere danner tonen i strubehovedet, er det fysisk umuligt at lave stemmelyd ved at presse luft ud med munden, mens der suges ny luft ind gennem næsen. Men man kan faktisk godt få lyd på stemmen, mens man ånder ind. Visse steder i Afrika er dette en del af sang-traditionen, og man udnytter stemningsfuldt den svagere, lidt hæse klang, stemmen får på indåndingen. Men det er egentlig misvisende at kalde det cirkulær vejrtrækning.

Glaspustere
Som et pudsigt kuriosum kan jeg tilføje, at teknikken også er udviklet hos glaspustere, der også har brug for en jævn, uafbudt luftstrøm til at fremstille større glaspusterarbejder.

Forfra Næste